۱۳۸۹ مهر ۱۹, دوشنبه

اطلاعیه جبهه متحد کرد به مناسبت حادثه اخیر سنندج


آژانس خبری موکریان
سرویس اجتماعی

در پی تیراندازی افراد ناشناس به خودروی گشت نیروی انتظامی در سنندج که روز پنج شنبه مورخ پانزدهم مهرماه روی داد، جبهه متحد کرد با صدور اطلاعیه ای،دیدگاه خود را در مورد این حادثه اعلام نمود.
متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار آژانس خبری موکریان قرار گرفته است، بدین شرح می باشد :
بیانیه" جبهه متحد کرد "درباره حوادث اخیر سنندج
هموطنان آگاه و آزادیخواه
روز پنج شنبە پانزدهم مهرماه 89، دو فرد ناشناس با حملە مسلحانە بە نیروهای انتظامی مستقر در میدان اقبال (آزادی) سنندج، فضای ترور در شهر حاکم می کنند . در این حادثه و تیراندازی های متعاقب آن تعدادی از هموطنان ما کشته و زخمی شده و افراد مسلح با استفاده از فضای رعب آور ایجاد شده موفق به فرار می شوند .
مردم کردستان از رونق محدود گردشگری و گسترش نسبی آرامش و رشد هرچند ناکافی کسب و کار در چند سال گذشته استقبال کرده اند. رفتار مهربان و مهمان پذیر مردم کردستان در قبال موج گردشگرانی که به قصد بهره وری از فضای آرام و دوستانه این منطقه سفر می کنند، نشانگر اراده و خواست آنها برای ادامه و تثبیت آرامش و فضای دوستی و تعامل بین همه مردمان است .
بی شک کسانی که بی دلیل و فارغ از منطق، این فضای آرامش و دوستی را تهدید می کنند، به هیچوجه با این فرهنگ و تمایل عمومی مردم کردستان موافق نیستند و به هر ابزاری برای مخـدوش کردن و برهم زدن آن دست می برند.
مردم کردستان در کمال متانت نشان داده اند که در قبال این نافهمی ها و ناشنوائی ها، گزینه ای جز ابراز نشانه های آرام مخالفت و انتظار از ارگانهای ذیربط برای تأمین امنیت مردم ندارند .
مردم دیگر مناطق ایران نیز ایمان آورده اند که عامه مردم مناطق کردنشین هیچ سنخیتی با سلطه فضای غیرمدنی ندارند. این مردم ایمان دارند ،کسانی که با ابزار خشونت، امکان استدلال و گفتگوی مدنی را برای بیان نیات و اهداف مصلحانه و سازنده سرکوب می کنند، از ناامنی در مناطق کردنشین سود می برند .
مردم ما و صد البته کسانی که به امنیت در کردستان علاقه ندارند، می دانند که آرامش، فضای رشد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین بیان مستدل و قانونی خواستها و دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود را ممکن تر می سازد.
مردم ما می دانند که آرامش و ثبات به معنای رونق اقتصادی، پیشرفت علمی – فرهنگی، فراهم شدن شرایط توسعه متوازن و پیشرفت دموکراسی است .
مردم کـــردستان معتقداند که اعمال فشار، خشونت و اسلحه، ابزار گفتگوی انسانی و مدنی نیست و به کارگیرندگان آن، یا از اقـناع و گفتگو ناتوان اند و یا منافعـشان با آرامش و تفاهم در تضاد است. لـذا بمبگذاری کور و ضدانسانی مهاباد و نیز تیراندازی نامفهوم سنندج، همچون همه فرافکنی های گذشته دارای یک ماهیت و سرچشمه اند .
متأسفانه امروزه مجال مشارکت مردمی – مدنی هر روز تنگ تر شده، امکان مداخله ، مدیریت و روشنگری افکار عمومی از سازمانهای مردم نهاد گرفته شده و عملاً میدان برای تاخت و تاز گروههای خود سر و اهالی خشونت، باز شده است. پر واضح است که در چنین فضائی تنها حرکاتی نمود می یابند که بر محمل قدرت غیرقانونی و غیردموکراتیک استواراند. حال آنکه در همه جوامع پیشرفته و صد البته قانونمند، بازکردن گره های اجتماعی و مقابله با خودسری ها، از طریق تأثیرگذاری و مشارکت نیروهای مردمی مقدور می گردد .
از نظر ما به عنوان "جبهه متحد کرد " وقایع اخیر می تواند نشانه ای آشکار و زنگ خطری برای سلسله حوادثی باشد که مستقیماً منافع و امنیت مردمان منطقه و بالتبع کل ایران را نشانه گرفته است .
پر واضح است که صرف اعلام کشتن مهاجمان، هم در قضیه مهاباد و هم در رویداد اخیر سنندج، بدون اطلاع رسانی دقیق در خصوص هویت مهاجمان نه فقط افکار عمومی را قانع نمی سازد، بلکه متأسفانه به ایجاد فضای ابهام و اتهام دامن می زند .
همچنانکه که مردم کردستان در شرایط مختلف نشان داده اند، باید به صراحت به همه عوامل خشونت و ترور اعلام کرد که مردم کرد و همه مردم ایران از عصبیت کور و بی استدلال بیزار بوده و آن را در شأن خود نمی دانند . مردم ما معتقدند که هیچ هموطن ایرانی تباری آستین برای قتل هموطنان خود بالا نمی زند .
جبهه متحد کرد وظیفه خود می داند، به عنوان شهروندان ذی حق این سرزمین و صاحبان این خانه، از هیچ تلاشی برای مشارکت در روشنگری افکار عمومی، هدایت حرکات اجتماعی به مسیری قانونمند و مدنی و تلاش در جهت برقراری امنیت، رفاه و بهروزی مردم ایران زمین فرو گذار نکند.
ما معتقدیم که مسئولیت ما نه مشاهده انفعالی رویدادها، بلکه ارائه راهکارها و تأثیرگذاری مثبت و سازنده بر روند حیات اجتماعی است .
جبهه متحد کرد
مهرماه 1389

۱ نظر: